Carregando ...

Re: [parlar_occitan] Allez enfants de la patrie...

Expandir mensagens
  • Farri
    Mensagem 1 de 10 , 17 de jun 00h35min
      Gràcies Joan-Carles

      Suposo que caldria denunciar els fets a Linguapax, o demanar a qualsevol moviment registrat al nord de la Cerdanya o el Vallespir, per denunciar la manca de respecte de la Declaració Universal dels Drets dels Infants i la Declaració Universal dels Drets Lingüístics.

      De moment els amics esperantistes d'Occitània s'estan començant a movilitzar modestament.

      Avui és la diada de la Vall d'Aran, la qual el Síndic no ha dubtat a titllar de "Diada Nacionau" (òsca!!!!!). A Barcelona fem els actes a la plaça del Rei a partir de les 19.00.

      Salut!

      Farri

      On 17/06/2008, at 09:26, Joan-Carles Martí i Casanova wrote:

      Amic Farri:

      Compta amb mi però supose que aquí sí parlarien "d'ingerència estrangera" i "especialment nociva"....

      Una abraçada,

      Joan-Carles

      Elx

      De: Farri <f.macip@esperanto. cat>
      Asunto: [parlar_occitan] Allez enfants de la patrie...
      Para: "Parlar Occitan" <parlar_occitan@ yahoogrupos. com.br>, "Aranés" <aranes@yahoogroups. com>, "Nia Listo" <nia_listo@esperanto .cat>, "Occitania Liura" <occitania-liura@ yahoogroups. com>, EsperantOC@yahoogro upes.fr
      Fecha: martes, 17 junio, 2008 8:44

      DIMARTS, 17/06/2008 - 07:25h
      L'Acadèmia Francesa demana que es retiri l'esmena de la constitució que reconeix el català
      Diu que és un atemptat

      L'Acadèmia Francesa ha exigit la retirada de l'esmena constitucional aprovada el maig per l'Assemblea francesa en la qual es reconeixen les 'llengües regionals', el català, el basc, l'occità i el bretó, com a 'patrimoni de França'. La institució diu que 'la llengua de la república és el francès' i, tot i que afirma que la protecció de les altres llengües són 'excel·lents intencions', aquestes 'es poden expressar i s’han d’expressar a qualsevol lloc, però no a la Constitució'.

      L'Acadèmia qualifica el reconeixement d'aquestes llengües com un atemptat 'contra la identitat nacional'.

      Els pròxims dies l'Assemblea hauria de ratificar l'esmena aprovada el maig que estableix aquest canvi històric a la constitució.

      ------------ --------- ----

      12 juin 2008 :
      déclaration de l’Académie française

      (Cette déclaration a été votée à l'unanimité par les membres de l'Académie française dans sa séance du 12 juin 2008).

      Depuis plus de cinq siècles, la langue française a forgé la France. Par un juste retour, notre Constitution a, dans son article 2, reconnu cette évidence : « La langue de la République est le français ».

      Or, le 22 mai dernier, les députés ont voté un texte dont les conséquences portent atteinte à l’identité nationale. Ils ont souhaité que soit ajoutée dans la Constitution, à l’article 1er, dont la première phrase commence par les mots : « La France est une République indivisible, laïque, démocratique et sociale », une phrase terminale : « Les langues régionales appartiennent à son patrimoine ».

      Les langues régionales appartiennent à notre patrimoine culturel et social. Qui en doute ? Elles expriment des réalités et des sensibilités qui participent à la richesse de notre Nation. Mais pourquoi cette apparition soudaine dans la Constitution ?

      Le droit ne décrit pas, il engage. Surtout lorsqu’il s’agit du droit des droits, la Constitution.

      Au surplus, il nous paraît que placer les langues régionales de France avant la langue de la République est un défi à la simple logique, un déni de la République, une confusion du principe constitutif de la Nation et de l’objet d'une politique.

      Les conséquences du texte voté par l'Assemblée sont graves. Elles mettent en cause, notamment, l’accès égal de tous à l'Administration et à la Justice. L'Académie française, qui a reçu le mandat de veiller à la langue française dans son usage et son rayonnement, en appelle à la Représentation nationale. Elle demande le retrait de ce texte dont les excellentes intentions peuvent et doivent s'exprimer ailleurs, mais qui n'a pas sa place dans la Constitution.

      ------------ --------- -

      QUE PODEM COMPARAR AMB LO DECRET DEL COMITÉ DE SALUT PUBLIC DE 28 DE PRAIRAL E 18 E PLUVIÔSE DE L'AN 2 DE LA REPUBLICA UNA E INDIVISIBLE
      (aquò's entestadissa sus l'indivisibilitat! )

      RÉPUBLIQUE FRANÇAISE
      ACTIVITÉ PURETÉ SURVEILLANCE
      COMITÉ DE SALUT PUBLIC.

      ÉGALITÉ. LIBERTÉ.

      A Paris, le 28 Prairial, l'an second de la République une et indivisible.

      Les Représentants du Peuple, composant le Comité de Salut Public,

      A l'Agent national près la Commune d ____________ ___

      ---

      Citoyens, la Convention nationale a senti l'importance d'une Loi pour l'enseignement de la langue française aux Citoyens des divers départements où l'on parle des idiomes differents.

      Dans une République une et indivisible , la langue doit être une. C'est un fédéralisme que la variété des dialectes: elle fut un des ressorts de la tyrannie ; il faut le briser entièrement : la malveillance s'en serviroit avec avantage.

      « ... Le decret du 8 pluviôse ordonne, en consequence, le prompt établissement d'un instituteur de langue française dans chaque commune de campagne des departements où les habitants sont dans l'habitude de s'exprimer dans une langue étrangère.

      « Cet instituteur doit, chaque jour, enseigner la langue française et la déclaration des droits de l'homme à tous les jeunes citoyens des deux sexes ; et chaque decadi, faire lecture au Peuple des Lois de la République, en les traduisant vocalement.

      « Mais, en le chargeant de ces fonctions importantes, la loi ne le dispense pas de remplir celles d'instituteur des écoles primaires.

      « Le travail est la mesure du salaire, et c'est ce principe qui a déterminé le Législateur, en accordant à l'instituteur un traitement fixe et plus fort, pour l'indemniser d'un plus grand travail.

      « Ainsi donc, dans les communes de campagne, le même instituteur, doit non-seulement enseigner la langue française, mais encore satisfaire à tout ce qu'exigent de lui les lois relatives à l'instruction publique. »

      Les Membres composant le Comité de Salut public,

      Signé, ROBESPIERRE, BILLAUD-VARENNE, LINDET, C.A. PRIEUR, CARNOT, B. BARÈRE, COUTHON et COLLOT-D'HERBOIS.

      Saiut et fraternité.

      Enviado desde Correo Yahoo!
      La bandeja de entrada más inteligente.

      Enviado desde Correo Yahoo!
      La bandeja de entrada más inteligente.

    • Joan-Carles Martí i Casanova
      Mensagem 2 de 10 , 17 de jun 01h08min

        Amic Farri:

        No hauria de ser "Diada Nacionala" en feminí? (i no "Diada Nacionau")

        Farem el que puguem,

        Una abraçada,

        Joan-Carles´

        Elx/Guardamar

[...]

      • Joan BARCELO
        Mensagem 3 de 10 , 17 de jun 01h37min
          Òsca als araneses per lo tèrme "Diada nacionau"! ( que, Joan-Carles,
          se justifica. En gascon, los adjectius en -au son de meteissa forma al
          masculin e al femenin.)

          Amistats

          Joan

          --- Dins parlar_occitan@..., Joan-Carles Martí i
          Casanova <jcmarticas@...> escriguèt

          "Aranés" <aranes@yahoogroups. com>, "Nia Listo" <nia_listo@esperanto
          .cat>, "Occitania Liura" <occitania-liura@ yahoogroups. com>,
          EsperantOC@yahoogro upes.fr
> [...]
          >

          > Enviado desde Correo Yahoo!
          > La bandeja de entrada más inteligente.

          > Enviado desde Correo Yahoo! La bandeja de entrada más inteligente.

          Mensagem 4 de 10 , 17 de jun 01h51min

            Gràcies Joan,

            Com en tots els parlars catalans i les llengües ibèriques: diada nacional

            Una abraçada,

            Joan-Carles

            Elx/Guardamar

            --- Dins parlar_occitan@ yahoogrupos. com.br, Joan-Carles Martí i
            Casanova <jcmarticas@ ...> escriguèt

            > Amic Farri:
            >
            > No hauria de ser "Diada Nacionala" en feminí? (i no "Diada Nacionau")

> [...]

            Mensagem 5 de 10 , 17 de jun 03h29min

              Amics de Parlar Occitan:

              Vet aquí el missatge tan interessant que ens envia l' amic Josep Molés, de Castelló de la Plana (País Valencià) a la llista MIGJORN de llengua catalana.

              Diu així:

              No és que les ataque; aquesta acadèmia és que fins i tot sembla que vulga negar-ne l'existència. Almenys de l'occità, de que fa veure que forma part del francès. Vegeu, si no, la seua web, a primera plana:

              Du françois au français:
              Au Moyen Âge, la langue française est faite d'une multitude de dialectes qui varient considérablement d'une région à une autre. On distingue principalement les parlers d'oïl (au Nord) et les parlers d'oc (au Sud). Avec l'établissement et l'affermissement de la monarchie capétienne, c'est la langue d'oïl qui s'impose progressivement.